Te mooi om waar te zijn

Maandag ontving ik een mail van dagkaartenservice. Om trouwe klanten van de NS te belonen, werden er 5 NS dagkaarten weggegeven. Ideaal voor een groepsuitje. 

Mijn interesse was gewekt, want ik ben natuurlijk altijd wel in voor een aantrekkelijke treinaanbieding. Maar omdat je alleen de code hoefde in te vullen om je dagkaarten te krijgen begon ik ook weer te twijfelen. Mijn onderbuikgevoel zei namelijk: Nee, niet doen!”  En dát was verstandig.

Pas op voor dit soort win acties!

Een dag later zag ik namelijk op Facebook een bericht voorbijkomen van het programma Opgelicht?! Hierin werd gewaarschuwd voor win acties, waarmee je NS dagkaarten kunt winnen door drie vragen te beantwoorden. Deze vragen zijn zo makkelijk dat het onmogelijk is om deze fout te hebben. Dus die kaarten heb je zo gewonnen! Om vervolgens in aanmerking voor “de prijs” te komen hebben zij wel je gegevens nodig. En dáár zit het addertje onder het gras! Fraudeurs krijgen zo toegang tot je persoonlijke gegevens.

De NS waarschuwt op haar website voor deze phishing mails. Hier vind je ook voorbeelden van de meest recente valse e-mails, zodat je kunt zien welke er reeds bij de NS bekend zijn.

Opgelicht?! besteedde ook al eens aandacht aan ongeveer dezelfde vorm van oplichting. Zij ontvingen namelijk veel meldingen van mensen die dachten een NS dagkaart te kunnen winnen. Maar volgens dat programma gaat het hier helemaal niet om een win actie, maar om een sms-abonnement. Je loopt het risico geld kwijt te raken aan deze ‘actie’.

Dezelfde soort mails worden ook wel verstuurd door Jumbo of de Mediamarkt. Ook deze zijn nep!  Ook daar zit je na het invullen van je gegevens vast aan een sms-abonnement of moet je bellen naar een telefoonnummer met een hoog beltarief. En het is helemaal niet zeker of er ook echt iets te winnen valt!

Te mooi om waar te zijn

Dus krijg je een aanbieding in je mailbox die te mooi is om waar te zijn? Dan is het ook te mooi om waar te zijn! Weg ermee! Zo voorkom je dat je in de verleiding komt om toch even te kijken wat je precies kunt winnen. Je kunt namelijk niets winnen; alleen maar verliezen.  Je loopt namelijk het risico veel geld kwijt te zijn aan deze ‘actie’. Daarnaast komt het ook voor dat je gegevens worden doorgespeeld aan andere commerciële partijen.

Heb je de verleiding toch niet kunnen weerstaan dan kun je de gevolgen verkleinen door, als je bijvoorbeeld een wachtwoord hebt meegestuurd, dit zo snel mogelijk te vervangen’, zo weet de NS op de website te melden.

Wil je voordelig met de trein kijk dan eens op goedkoop treinkaartje waar je een overzicht vindt van alle lopende acties.  En ontvang je toch een mail van de NS? Let dan even op het e-mailadres van de afzender die eindigt namelijk altijd op @ns.nl.

Wat vind jij van win acties die je in je mailbox krijgt?

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*