Gezonde ontbijtmuffins die snel en makkelijk te maken zijn

gezonde ontbijtmuffins

Onze dochter die in Zwolle op kamers woont moet iedere dag naar haar stage in Enschede. Dat is dus vroeg op en laat thuis want het is toch een uur met de trein. Dan schiet het ontbijt er weleens bij in. Vandaar dat ik naar recepten voor snelle ontbijtjes heb gezocht die je kunt meenemen. En ik heb ze gevonden: Op de website Voedzaam en Snel  vond ik gezonde ontbijtmuffins die ook nog eens snel en makkelijk te maken zijn. Ik heb het recept een beetje aangepast, natuurlijk uitgeprobeerd en zie hier het resultaat.

Wat heb je nodig

  • 125 gram havermoutvlokken
  • handje dadels
  • handje gedroogde cranberry’s
  • handje walnoten
  • 2 eieren
  • 150 ml melk
  • beetje kaneel
  • flexibele muffinvorm
  • papieren muffinvormpjes
  • keukenmachine
ingrediënten voor ontbijtmuffins
Dit heb je allemaal nodig

Aan de slag

Ik verwarm de oven voor op 180 graden en in de tussentijd snij ik de dadels en de walnoten in kleine stukjes. Ook vul ik de muffinvorm met papieren vormpjes. Zodat die alvast klaar staan.

In de keukenmachine meng ik de havermoutvlokken met de eieren, de melk en een snufje kaneel goed door elkaar. Daarna schep ik het beslag ik een grote schaal en spatel de cranberry’s, de stukjes walnoot en de dadels door het beslag. Vervolgens schep ik het beslag in de papieren vormpjes. Dit gaat het beste met een sauslepel omdat deze precies in het vormpje past.

Inmiddels is de de oven op temperatuur dus de vorm kan gelijk de oven in. Na 30 minuten haal ik de muffin-vorm uit de oven en laat deze ongeveer 5 minuten afkoelen. Ik haal de papieren vormpjes eruit en leg ze ze op een bord.

Wat vind ik van deze gezonde muffins

Na 30 minuten waren de muffins inderdaad gaar en ze smaakten goed. Ik kreeg ze alleen wel moeilijk uit het papieren vormpje waardoor er een deel van de muffin in het vormpje achter bleef. Dat is jammer. Maar verder vond ik de muffins heel smakelijk.

Het is een eenvoudig recept waarmee je naar hartenlust kunt variëren. Zo gebruikte ik voor dit recept cranberry’s, walnoten en dadels maar je kunt evengoed appels, banaan, rozijnen of gedroogd fruit gebruiken. Verder vond ik de muffins wat klein. Met de aangegeven hoeveelheden kun je 8 muffins vullen, maar volgende keer ga ik er 6 doen. Dan zijn ze wat groter en hebben ze meer voedingswaarde.

Zorg er ook voor dat er in iedere muffin aardig wat ingrediënten zitten. Die zorgen namelijk voor de smaak en de bite.

En ik ga nog iets bedenken waardoor ik de muffin beter uit de papieren vorm kunt halen. Misschien door de flexibele muffin-vorm licht in te vetten met met olie en het beslag daarin te doen in plaats van in de papieren vormpjes. Maar verder: ze zijn heerlijk.

 

 

 

1 Trackback / Pingback

  1. Bananenbrood: zo gemaakt en zo lekker! - Mam is de hort op

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*