Mijn vakantiewoning is gecanceld? Wat nu

vakantiehuisje, vakantiewoning

Met de Kerst gaan we onze zoon verrassen die tot eind januari in het Duitse Winterberg stage loopt. En iedereen mag mee. Onze hond, dochter (eventueel met aanhang) en opa. Nu moet ik alleen nog een vakantiewoning zien te vinden waar we met z’n allen in passen en die ook nog een beetje betaalbaar is.  

Te mooi om waar te zijn

Wat was ik blij toen ik via Heerlijke huisjes, voor een schappelijke prijs een vakantiewoning had gevonden. Voor 436,– euro vond ik een huis voor 8 personen in het plaatsje Grönebach. Op slechts 5 km van het hotel waar onze zoon momenteel stage loopt. Ik heb dus gelijk geboekt. Én toen ik de reservering in goede had ontvangen, heb gelijk onze dochter uitgenodigd en opa van het fijne nieuws op de hoogte gebracht.

Uw reservering is in goede orde ontvangen. U ontvangt binnen 48 uur uw reisbescheiden en definitieve factuur in uw mailbox. Vanzelfsprekend worden last-minute reserveringen sneller verwerkt. Indien u bij derden eventuele vlieg-, boot of andere tickets wilt boeken, raden wij u aan hiermee te wachten tot u de boekingsfactuur van ons heeft ontvangen.

Excuses voor het ongemak

Woensdag zag ik echter een gemiste oproep op mijn mobiel. Een onbekend nummer en geen boodschap ingesproken. Donderdag was ik wel op tijd toen ik werd gebeld. Het was Heerlijke huisjes.

“We hebben een probleem.  De verhuurder heeft zich niet gerealiseerd dat de week dat jullie willen komen de kerstperiode betreft. Hij ging ervan uit dat het een gewone midweek is. Daarom kan hij het huis niet voor deze prijs verhuren”. 

#$@^%#:(  Oh. “En wat nu? Wat is de prijs dan wel als wij de Kerstperiode in deze vakantiewoning willen doorbrengen?”

“Dan moet u rekenen op zo’n 700,– euro. Zonder de bijkomende kosten. Maar, we kunnen voor u een aantal alternatieve woningen zoeken die u binnen half uur in uw mailbox vindt. Excuses voor het ongemak”.

Na een half uur verscheen inderdaad een viertal woningen in de mail. Maar die háálden het niet bij het huisje dat ik had willen boeken. Want er was maar één slaapkamer, of het was kilometers van Winterberg verwijderd, of moesten we de hond thuislaten. #$@^%# Sorry.

Op zoek naar een alternatief

Dat wordt dus op zoek naar een alternatief. Een tijdrovende klus om weer alle huisjes de revue te laten passeren. Mijn zoekgebied te vergroten en concessies te doen aan het gebied waar wij naartoe willen. Maar het is gelukt. Ik heb een vakantiewoning gevonden die prima is om de Kerstperiode in door te brengen. De woning is redelijk geprijsd, heeft voldoende slaapkamers én de hond mag mee. En last but not least: Er zit een open haard in. Ik heb gelijk geboekt; én betaald. Dus volgens mij kan er nu niets meer verkeerd gaan.

Kan een verhuurder de huurprijs zomaar verhogen?

Natuurlijk heb ik mijn ongenoegen over het plotselinge cancellen van mijn vakantiewoning gedeeld op sociale media. Tijdens de virtuele vrimibo van Expeditie kids en zo moest ik mijn ongenoegen toch even kwijt. Ik kreeg veel begrip van mede bloggers, maar er werd ook de vraag van “mag dat zomaar? ” gesteld.

Omdat ik op dat moment geen zin had om mij in de juridische gang van zaken te verdiepen en zicht had op een alternatief heb ik die vraag even naast mij neer gelegd. Maar afgelopen weekend ik heb de organisatie heerlijke huisjes toch nog even een mailtje gestuurd met daarin de vraag of dat zo maar kan, zo’n prijsverhoging.  Waarop zij het volgende antwoordden:

Hartelijk dank voor uw reactie. Wij vinden het ook erg spijtig dat de getoonde huursom van de door u geboekte accommodatie niet juist bleek en de eigenaar ons heeft laten weten dat de huursom hoger moet zijn. De verschillende huiseigenaren worden geacht ons van de juiste huursommen te voorzien, dit wordt ook altijd keurig gedaan en gecheckt. Helaas is dit bij accommodatie DS012 voor de kerstperiode niet goed doorgegeven waarvoor uiteraard excuses.

Voor wat betreft uw vraag of dit zomaar kan en waar dit staat verwijs ik u naar onze algemene voorwaarden. Door hier te klikken kunt u deze openen en kunt u dit vinden onder het “kopje” aanbiedingen, prijzen en tarieven.  Wij vinden het jammer dat wij u geen passende alternatieven hebben kunnen aanbieden die aan uw wensen voldoen. Uiteraard vinden we het fijn om te horen dat u elders wel een accommodatie heeft geboekt.

Iets over te goede trouw en onder voorbehoud

Tja. En dan lees ik bij Aanbiedingen, prijzen en tarieven, dat de aanbiedingen van Heerlijkehuisjes.nl steeds vrijblijvend zijn en geschieden onder voorbehoud van tussentijdse wijzigingen. Alle vermeldingen op hun website en eventuele andere schriftelijke uitingen worden geacht te goeder trouw te zijn verstrekt en geschieden steeds onder voorbehoud van tussentijdse aanpassingen. Heerlijkehuisjes.nl is niet aan kennelijke fouten en omissies in haar website en eventuele andere schriftelijke uitingen gebonden.

En ga zo maar door. Ik had dát kennelijk moeten weten, maar toch. Als huurder van een vakantiewoning word je bij het boeken geacht alles precies in te vullen, want elke vergissing voel je gelijk in je portemonnee. Maar een verhuurder en de organisatie die de vakantiewoning verhuurt zijn niet aan kennelijke fouten en omissies in haar website en eventuele andere schriftelijke uitingen gebonden. En kunnen tussentijdse aanpassingen gewoon doorvoeren. Het zij zo.

Gelukkig zijn er meer aanbieders die rondom Winterberg vakantiehuizen verhuren en heb ik een goed alternatief gevonden. Maar toch verbaas ik mij dat organisaties dit kennelijk zo maar mogen doen.

foto: Foter

 

 

11 Reacties

  1. Ik vind het niet correct. De vergissing zit aan hun kant, en ik vind daarom dat ze het huisje voor de oorspronkelijke prijs hadden moeten aanbieden. Dat is dan gewoon pech voor de verhuurder.

    Balen dat het zo gelopen is zeg!

  2. Pfff, wat lastig seg…. Iedereen kan fouten maken, maar ene verhuurder van vakantiehuisjes die zich niet realiseert wanneer het kerstperiode is…. Dat vind ik toch ook een beetje vreemd….

    Gelukkig dat jullie nog een ander alternatief gevonden hebben.

  3. Ik vind het wel raar dat door een fout van de verhuurder de huurder ervoor op moet draaien. Hij/zij is waarschijnlijk gewoon op tijd vergeten de prijzen voor de kerstperiode in het systeem te zetten. Fijn dat jullie toch nog een goed alternatief hebben kunnen vinden. Fijn om naar uit te kijken!

    • Dat hadden ze kunnen doen. Ik heb ook nog geprobeerd of ik voor dezelfde prijs een paar dagen korter in het huisje kon verblijven. Maar ook daar gingen ze niet mee akkoord.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*