Reizen

De Afsluitdijk: Neerlands trots in de spotlights

Dat de Afsluitdijk Nederland beschermt tegen het water, daar sta je niet bij stil als je met een snelheid van 130 kilometer per uur, gedachteloos over de 32 kilometer lange dijk raast.

En dat de Dijk ook nog eens met de hand is gebouwd, is helemaal naar de achtergrond verdwenen. Toch is Nederlands langste dijk, die al 85 jaar intensief wordt gebruikt een unieke plek in de wereld. Tijd om dáár eens bij stil te staan.

Stop halverwege

Heb je niet zo’n haast om van Friesland naar Noord-Holland ( of andersom) te komen stop dan bij Het Monument. Een plek die jaarlijks ruim 250.000 bezoekers trekt. Dit monument dat ook wel het Vlietermonument wordt genoemd staat op de plaats waar op 28 mei 1932 de dijk is gedicht.

Je kunt via de wenteltrap de toren van het Monument beklimmen en vanaf daar heb je prachtig uitzicht over het IJsselmeer en de Waddenzee. Loop ook even over de loopbrug naar het standbeeld van ingenieur Cornelis Lely, de ontwerper van de Afsluitdijk.

standbeeld van ingenieur Cornelis Lely, de ontwerper van de Afsluitdijk

standbeeld van ingenieur Cornelis Lely, de ontwerper van de Afsluitdijk

Futuristisch project: Icoon Afsluitdijk

Nu 85 jaar later is de Afsluitdijk aan vernieuwing toe en dat wordt groots aangepakt. De Dijk wordt versterkt en er komen nieuwe keersluizen en pompen om meer water te kunnen afvoeren, waardoor het grootste gemaal van Europa ontstaat.

De versterking van de Afsluitdijk is ook aangegrepen om initiatieven op het gebied van recreatie en toerisme, natuurontwikkeling en duurzame energie de ruimte te geven. Studio Roosegaarde kreeg de opdracht om een bijdrage te leveren aan het versterken van de waarde van de Afsluitdijk als Icoon voor de Nederlandse waterbouw, Dutch design en innovatie. Vanaf 17 november jl. is de Afsluitdijk onderdeel van een grootse lichtshow: Icoon Afsluitdijk genaamd. Bron: Rijkswaterstaat

Als je tegen zonsondergang met de auto  over “de dijk” rijdt, breng je met de koplampen de torens, die aan het begin én aan het eind staan tot leven. Je rijdt door de Lichtpoort; wat een van de futuristische ontwerpen van Daan Roosegaarde is. Daarnaast is er over de 32 kilometer lange weg een reflecterende Lichtlijn aangebracht die de rechtheid van de Dijk nog eens benadrukt.

De Lichtpoort en de Lichtlijn blijven trouwens altijd op de Afsluitdijk. De ontwerpen Windvogel en Glowing Nature zijn tot 21 januari tussen 18:00 uur en 23:00 uur voor iedereen die met hoge snelheid over de Dijk raast gratis te bewonderen.

Icoon Afsluitdijk is onderdeel van #LF2018. Meer gratis activiteiten die in het culturele jaar 2018 worden georganiseerd vind je in Gratis to see’s tijdens Leeuwarden-Fryslân 2018

 

  1. leuk iets om te ontdekken! ik kende dit plaatsje niet
    super leuk geschreven

    liefs
    Karlien

  2. Ik kende deze plek zelf nog niet, maar mooi dat je het op de kaart zet, zit toch heel wat historie en mankracht achter!

  3. Leuk dat je dit in de spotlights zet. Ik heb van nederland nog vrij weinig gezien eigenlijk

  4. Leuk om te weten! ik ben echt nog nooit bij de afsluitdijk gewest haha.

  5. Mijn moeder was hier vorige week vrijdag heen. Om naar de lichten te kijken. Ik rij er zo vaak over heen, maar dan besef je nooit hoe mooi het eigenlijk is.

    • marion.stam

      Dat geldt ook voor mij Lodi. Ik rij ongeveer een keer per maand van Friesland naar Den Helder maar meestal overdag. Hoe de sluizen zijn verlicht is prachtig gedaan. En gelukkig blijvend.

  6. Ik krijg helemaal zin om er eens naar toe te rijden nu! Bedankt voor de inspiratie!

  7. wat een leuk artikel ik hou wel van een beetje geschiedenis en info achter bepaalde dingen die we vaak als vanzelf sprekend vinden!
    dus dank je wel voor het delen van deze info

    • marion.stam

      Graag gedaan. Die Afsluitdijk is een vanzelfsprekend iets. Ik vind het dan ook een leuk idee dat de Dijk nu eens in de spotlights is gezet.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Thema door Anders Norén