Reizen

Te mooi om waar te zijn

Een poosje geleden ontving ik een mail van dagkaartenservice. Om trouwe klanten van de NS te belonen, werden er 5 NS dagkaarten weggegeven. Ideaal voor een groepsuitje. 

Mijn interesse was gewekt, want ik ben natuurlijk altijd wel in voor een aantrekkelijke treinaanbieding. Maar omdat je alleen de code hoefde in te vullen om je dagkaarten te krijgen begon ik ook weer te twijfelen. Mijn onderbuikgevoel zei namelijk: Nee, niet doen!”  En dát was verstandig.

Pas op voor dit soort win acties!

Een dag later zag ik namelijk op Facebook een bericht voorbijkomen van het programma Opgelicht?! Hierin werd gewaarschuwd voor win acties, waarmee je NS dagkaarten kunt winnen door drie vragen te beantwoorden. Deze vragen zijn zo makkelijk dat het onmogelijk is om deze fout te hebben. Dus die kaarten heb je zo gewonnen! Om vervolgens in aanmerking voor “de prijs” te komen hebben zij wel je gegevens nodig. En dáár zit het addertje onder het gras! Fraudeurs krijgen zo toegang tot je persoonlijke gegevens.

Wees gewaarschuwd!

De NS waarschuwt op haar website voor deze phishing mails. Hier vind je ook voorbeelden van de meest recente valse e-mails, zodat je kunt zien welke er reeds bij de NS bekend zijn.

Het programma Opgelicht?! besteedde ook al eens aandacht aan ongeveer dezelfde vorm van oplichting. Zij ontvingen namelijk veel meldingen van mensen die dachten een NS dagkaart te kunnen winnen. Maar volgens dat programma gaat het hier helemaal niet om een win actie, maar om een sms-abonnement. Je loopt het risico geld kwijt te raken aan deze ‘actie’.

Veel van dit soort valse win-acties

Maar er zijn veel meer van dit soort valse win acties in omloop. Soortelijke mails worden verstuurd door Jumbo of de Mediamarkt. Ook deze zijn nep!  Ook daar zit je na het invullen van je gegevens vast aan een sms-abonnement of moet je bellen naar een telefoonnummer met een hoog beltarief. En het is helemaal niet zeker of er ook echt iets te winnen valt!

Te mooi om waar te zijn

Dus krijg je een aanbieding in je mailbox die te mooi is om waar te zijn? Dan is het ook te mooi om waar te zijn! Weg ermee! Zo voorkom je dat je in de verleiding komt om toch even te kijken wat je precies kunt winnen. Je kunt namelijk niets winnen; alleen maar verliezen.  Je loopt namelijk het risico veel geld kwijt te zijn aan deze ‘actie’. Daarnaast komt het ook voor dat je gegevens worden doorgespeeld aan andere commerciële partijen.

Heb je de verleiding toch niet kunnen weerstaan dan kun je de gevolgen verkleinen door, als je bijvoorbeeld een wachtwoord hebt meegestuurd, dit zo snel mogelijk te vervangen’, zo weet de NS op de website te melden. Maar of dit waar is kan ik niet bevestigen.

Toch voordelig met de trein

Wil je voordelig met de trein kijk dan eens op goedkoop treinkaartje waar je een overzicht vindt van alle lopende acties.  En ontvang je toch een mail van de NS? Let dan even op het e-mailadres van de afzender die eindigt namelijk altijd op @ns.nl.

Wat vind jij van win acties die je in je mailbox krijgt?

10 Reacties

  1. Ik ben altijd wel gewaarschuwd met zulke mails net als Rabobank, Creditcard mails etc waar ze om gegevens vragen

  2. Ik krijg zoveel spam mailtjes de laatste tijd. Ook soort gelijke. Helemaal gek word ik er van.

  3. Ik kijk bij dat soort mailtjes altijd even naar de url of afzenders. Dan is al snel duidelijk of het zuivere koffie is of niet.

  4. Chris

    Bedankt voor de tip Marion.

  5. Eva

    Ik krijg ook regelmatig dit soort acties in mijn mail. Ik verwijder ze gelijk weer.

  6. Oh er zijn zoveel van zulke mails in de omloop. Zo had ik vorig jaar zelfs een keer van de justitie ik dacht ik bel ze maar even want vond het raar dat ze dat via de mail deden. Maar was ook een phising mail haha

  7. Ik krijg ook regelmatig van die mails, en soms proberen ze je ook via Facebook of via de telefoon op te lichten. Onlangs zag ik een ‘advertentie’ op FB waarin je een waanzinnig mooi speeltoestel voor kinderen kon bestellen voor een echte spotprijs. Ik had allang door dat dit niet klopte, en googlede wat info over deze aanbieding. Het bleek inderdaad om een oplichterssite te gaan en veel mensen waren hun geld kwijt. Te mooi om waar te zijn klopt dus meestal wel, helaas…

  8. Ik controleer het altijd en doe vaak niet eens mee. Dank je wel voor de waarschuwing

  9. In het Engels hebben ze een leuke uitdrukking voor het fenomeen dat iets te mooi klinkt om waar te zijn: ‘If it quacks like a duck, if it looks like a duck then it’s probably a duck.’

  10. Ik doe er meestal niks mee, want ik houd niet zo van winacties. Dus dat komt goed uit!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Thema door Anders Norén