Reizen

Op pad met de caravan. Is dat bevallen?

caravan op de camping

Het zal je niet ontgaan zijn dat ik dit jaar voor het eerst op pad ben gegaan met een caravan. Wat daaraan vooraf ging kun je lezen in kamperen met een caravan. Maar ook in de gastblog die ik schreef voor de website van Camptoo, waar wij onze caravan huurden. Maar nu de praktijk. Hoe is dat bevallen.

Niets dan lof over het verblijf in de caravan

Om te beginnen is een caravan op de camping heerlijk. In je vakantiehuis op wielen heb je alles bij de hand. Het is uitgerust met een complete inventaris, heeft een lekker bed en voor de nachtelijke plas hoef je de camping niet over. Niets dan lof dus over de caravan.

Maar ermee op pad

Maar op pad gaan met een caravan is heel andere koek. En heeft ook mindere kanten. Zeker voor beginnelingen zoals wij. Want het is toch een enorm gevaarte dat achter je auto hangt, dat je snelheid bepaalt en dat er toch voor zorgt dat je lichtelijk gespannen aan je reis begint.

De grootte van de caravan

De caravan die wij de avond voor vertrek gingen ophalen kenden wij alleen maar van een foto. Natuurlijk stonden daar de afmetingen bij, maar in real live is zo’n sleurhut toch een enorm gevaarte. Zeker het model dat ons rijdende vakantiehuis zou worden.

Daarnaast zwenkt een caravan nogal uit. Dat is niet erg als je ermee de weg opgaat, want je bent niet de enige die met een aanhanger gebruik maakt van het wegennetwerk. Maar als je, zoals bij ons thuis een smalle brug over moet, dan is het passen en meten om zonder schade het erf af te komen.

Nog voordat wij aan onze vakantie konden beginnen liepen wij onze eerste schade op. Er hangt namelijk een brievenbus aan de linker brugleuning. En laat die de caravan nou geraakt hebben toen wij de rechter bocht wilden inzetten. Met gevolg dat de linker bumper eraf lag en alle elektra opnieuw aangesloten moest worden. Een beginnersfoutje. Maar toch.

op pad met de caravan loopt niet altijd zonder problemen

De snelheid die je mag rijden

Nadat alles is gerepareerd (een handige man, een rol duct tape en een zoon die alle controles verricht, doen wonderen) konden wij op pad. Maar wel volkomen gefixeerd op alle geluidjes en bewegingen die zo’n ding achter je auto maken. Gelukkig begon naderhand “het gevoel” te komen. Bij manlief tenminste.

Omdat ik zelf geen enkele ervaring heb met het rijden met aanhangers, hebben we besloten dat ik niet achter het stuur zou kruipen met dat “ding” achter de auto. Maar ja wat doe je dan de hele tijd? Met een caravan mag je namelijk niet harder dan 90 ( in Nederland zelfs maar 80 kilometer) dus heb je het gevoel dat je met een slakkengang over de weg gaat. En dan duurt de rit wel heel erg lang.

Het stoppen op de parkeerplaats

Dus las je af en toe een pauze in om je benen te strekken of om een kop koffie te zetten. Wat zo handig kan in de caravan. Maar waar ga je staan met zo’n gevaarte achter je auto? Natuurlijk staat op de parkeerplaats aangegeven welke kant bedoeld is voor auto’s met caravans. Maar dat zijn veelal geen leuke schaduwrijke plaatsjes met een picknickbank. In de praktijk komt het er veelal op neer dat je geklemd staat tussen hele grote vrachtauto’s. Dus stop je maar wat korter. Of je lost het volgende probleem op.

op pad met de caravan, parkeren op de peage

De spiegels

Want de moderne auto’s van tegenwoordig hebben gestroomlijnde spiegels. Waar de extra spiegels, die je nodig hebt als je met een caravan op pad gaat, overheen moeten. Zodat je tijdens het rijden het gevaarte achter je goed in de gaten kan houden. Maar deze extra spiegels passen natuurlijk niet om alle spiegels. Met als gevolg dat ze tijdens het rijden soms een beetje los gaan zitten. En in het ergste geval helemaal losgaan. En dat moet je natuurlijk niet hebben tijdens de rit. Dus kwam het regelmatig voor dat wij onze pauze gebruikten om de spiegels opnieuw vast te snoeren. In de hoop dat ze een tijdje bleven zitten.

op pad met de caravan de spiegels

De spiegels van de caravan

en de rest waarmee je rekening moet houden

Maar dat is nog niet alles. Voordat je op pad gaat moet je controleren dat alles goed vergrendeld is. Je zal namelijk niet de eerste zijn waarbij het luik van de caravan open schiet en wat je pas merkt als andere caravanners je erop wijzen.

Of het gedoe bij de tolpoortjes. Want welk poortje je moet nemen, zie je pas als je bijna de tol-terminal inrijdt. Stel dat je de verkeerde kiest en je caravan te hoog is om er onderdoor te kunnen, dan heb je wel een probleem.

En dan je mede weggebruikers. Eerlijk gezegd heb ik het niet zo op vrachtwagens. Zeker niet die met 80 of 90 kilometer elkaar op de snelweg in gaan halen. Maar met onze caravanervaring heb ik wel meer begrip voor vrachtwagenchauffeurs gekregen. Want wat rijdt er een asociaal volk op de weg. Mensen die je niet voor laten als je even in een penibele verkeerssituatie zit, of die met 80 kilometer voor je gaan “hangen”.

Kortom. Je bent er maar druk mee als je met een caravan op pad bent. Zeker in het begin.

Maar is het bevallen?

Dat is een goede vraag. Het verblijf in een caravan is heerlijk. Lekker alles bij de hand, de keuken, het toilet en een lekker zitje voor als het ´s avonds wat kouder én vochtiger wordt. Maar op pad met de caravan is minder.

We zijn dus nog niet om als het om kamperen met een caravan gaat. Het is toch veel gedoe en dat wil je juist niet als je op vakantie gaat. Dus of we volgend jaar weer met een caravan gaan is nog maar de vraag. Misschien wel maar dan wel met een ander model dat wel een slag kleiner is. We geven niet op. De caravan krijgt zeker nog een tweede kans.

Wat zijn jouw ervaringen met het rijden met een caravan?

  1. Liesbeth Menke

    Wij zijn ook niet zo gek op rijden met de caravan! Daarom hebben wij ervoor gekozen om hem op een seizoensplek te zetten, zodat we zonder caravan achter de auto kunnen genieten van de vakantie en veel weekendjes weg.

    • Marion Stam

      Een vaste plek is zeker fijn. Maar wij houden zo van het zonnige Zuiden en willen niet te lang op een plaats staan.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Thema door Anders Norén