Waarom zijn er bijna geen pashokjes bij HEMA, is een vraag die veel mensen zich stellen. Terwijl andere winkels doorgaans ruimte bieden om kleding te passen, lijkt het bij de HEMA een bewuste keuze te zijn om dit niet aan te bieden. In deze blogpost verdiep ik me in deze opvallende keuze en onderzoek wat de reden kan zijn achter het ontbreken van pashokjes in de HEMA-winkels.
Waarom heeft de HEMA geen pashokjes?
Ik had een leuk rokje gezien bij de HEMA. Dat prima te combineren was met een trui dit ik al had. En omdat maat M altijd goed is waagde ik de gok en stopte ik het rokje in die maat in mijn mandje. Thuis zag ik dat het rokje inderdaad machete met de trui die ik in gedachten had. Ik moest het alleen nog even passen. Helaas spande het rokje aan alle kanten. Er zat dus niets anders op dan terug naar de HEMA voor een maatje groter (of 2). Dus moest ik weer met de auto naar het dichtstbijzijnde filiaal en natuurlijk hopen dat de juiste maat nog in de rekken hangt. Kortom veel gedoe dus. Wat ik had kunnen voorkomen als ik het rokje in de winkel even had gepast. Maar dat kan vaak niet in de HEMA. In de HEMA zijn vaak geen pashokjes. Maar waarom eigenlijk niet?
Dit zegt de klantenservice
Op internet zie ik dat meer mensen zich deze vraag stellen. Het antwoord van de HEMA blijft echter uit; er wordt geen verklaring gegeven voor het ontbreken van pashokjes. Er zit dus niets anders op dan mijn vraag aan de klantenservice van de HEMA voor te leggen. Ik stel via Twitter de volgende vraag: @Mamisdehortop: Waarom zijn er in de @HEMA geen pashokjes? #dtv.
Waarop ik al snel de volgende reactie krijg:
@HEMA: Er zijn is sommige vestigingen pashokjes, maar niet in alle vestingen. Bij HEMA is het gemakkelijk om jouw aankoop te ruilen. Vandaar dat er niet overal pashokjes zijn.
@Mamisdehortop: Maar wat is de reden dat er in veel filialen geen pashokjes zijn?
@HEMA: omdat er gemakkelijk geruild kan worden zijn er geen pashokjes in veel vestigingen ^BM
@Mamiasdehortop: je kunt idd makkelijk je aankoop ruilen. Maar dan bestaat wel de kans dat de maat die je moet hebben is uitverkocht zoals bij mij đ
HEMA zet in op ruilen
Want het is echt zo. Toen ik een dag later naar de HEMA ging om mijn rokje te ruilen was er geen maatje groter meer. Ook niet in de omliggende filialen en niet in de webshop. Zo jammer, want het was een leuk rokje en het paste zo goed bij mijn trui. Er zat dus niets anders op dan het terug te geven en met het geld dat ik er voor kreeg op zoek te gaan naar een ander rokje.
Deze teleurstelling had ik kunnen voorkomen als ik beide maten in de winkel had kunnen passen. Maar nee. De HEMA zet in op het makkelijke ruilbeleid en niet op het invoeren van “een stang en een paar gordijnen” waarachter je even snel kunt controleren of de maat wel de goede is.
UPDATE. Inmiddels zijn er steeds meer HEMA filialen die een ruimte als paskamer inrichten. Zoals hier in Meppel.
Zo los je het probleem op
Maar hoe los ik dit probleem de volgende keer op? Ik kan natuurlijk tussen de rekken in het gangpad mijn kleding passen, of 2 verschillende maten mee nemen en die thuis passen. Maar dan moet je twee kledingstukken betalen en uiteindelijk moet je toch weer terug naar de winkel om Ă©Ă©n van de twee terug te brengen.
Wat je ook kunt doen is je kledingstuk passen in een winkel waar ze wel pashokjes hebben. Je past dan niet alleen de kleding die in die winkel wordt verkocht, maar ook je aangeschafte HEMA item. Niet netjes natuurlijk, maar wel een optie op het probleem op te lossen.
Er zijn dus wel mogelijkheden! Maar heb je daar ook zin in. Ik persoonlijk niet. Hoewel ik wel van dit voorval heb geleerd en voortaan het zekere voor het onzekere zal nemen, handig vind ik het niet. En ook niet nodig. Want wat zou het fijn zijn als er ook in de HEMA ergens in een hoekje, een stang en een paar gordijnen zouden hangen. Waar je even je aankoop kan passen en na betaling gelijk mee naar huis kan nemen, in de wetenschap dat je een goede aankoop hebt gedaan. Dat is toch HEMA? Of zie ik het verkeerd?
Wat vind jij ervan dat er geen pashokjes zijn in de HEMA?
Ik bestelde vorige week online, moest wat zaken terug brengen in de winkel. Dat vonden ze vervelend om te behandelen, dus of ik de volgende keer gewoon naar de winkel wilde komen om het te kopen. Euhm, misschien shop ik liever niet mijn jonge zoontje en als ik de tijd zou hebben dan liggen er nog zoân tien klusjes thuis pp me te wachten. Misschien het beleid aanpassen en inderdaad minimaal pashokjes in de winkels, anders houden ze zelf het probleem in stand. Maar goed, wat weten wij er nou van ?
Bovenkleding pas ik desnoods tussen de rekken, maar ideaal is het niet. Gelukkig wonen we er dichterbij
Nooit echt bij stil gestaan eigenlijk. Maar ik kom ook nooit bij de Hema ?
Grappig, nooit bij stilgestaan. Nu koop ik ook geen kleding bij de hema voor mijzelf maar raar is het wel inderdaad!
Ik vind passen ook belangrijk, maar ik koop eigenlijk geen kleding bij de Hema. Zelfs bij de grote hema bij ons heb ik geen pashokjes gezien , bij de kleine Hema dan al helemaal niet
Ik vind het inderdaad ook een gemis. Wat ik doe is dat ik het altijd even over mijn gewone kleding aantrek!
Ik heb altijd al gedacht dat het bewust zo is, uit beleid.
Ruilen betekent nog een keer de winkel inlopen en terloops wat erbij kopen�
Daar kun je weleens gelijk in hebben Pauline. Ruilen is toch weer een bezoek aan de winkel.
Raar dat ze dan aanmoedigen om te kopen zonder te passen zodat je wel moet ruilen. Ik zou zeggen dat het voor de eigen administratie en de wachttijd in de winkel, niet gunstig is.
Ik vroeg het me eerder ook al af inderdaad. Voor mij is het wel een reden om niet te kopen, want ik wil gewoon even passen. Maar nu moet ik zeggen dat Hema wel vrij consistent de maten âgoed heeftâ.
Voor mij is het een reden om daar geen kleding te kopen…
Ik vind het een gemiste kans op klantenservice.
Helemaal mee eens Sandra. Al hebben ze er maar een. Daardoor zouden ze meer kleding verkopen denk ik.
Artikelen van HEMArkt (de uitverkoophoek in de Hema) mogen niet geruild worden. Ik koop daar dus geen kleding, terwijl ik anders heus weleens kleding bij Hema koop (en weer terugbreng). Hoe kun je op de gok een jurkje kopen?
Dan zou je zeggen dat er in de HEMarkt wel pashokjes zijn. want anders koopt er toch niemand kleding of gaan ze dan tussen de rekken staan.
ik heb het weleens als vervelend ervaren, doch nam het aan als een feit.
Jammer dat je maat er niet meer was, doch dan biedt internet of te wel de hema site uitkomst,
althans dat is mijn ervaring
Helaas was het rokje ook online niet meer verkrijgbaar.
Ik heb eigenlijk nog nooit kleding gekocht bij Hema. Het was me dus ook niet opgevallen. Gisteren overigens wel een leuk jurkje daar gezien. Ik zou het er nu niet op durven wagen laat aangezien ik hoogzwanger ben. Dus ik wacht maar even tot na de bevalling en zou het dan er maar op gokken.
Of toch maar thuis passen. Want je hebt bij Hema 30 dagen tijd om te ruilen. Sterkte met de laatste loodjes.
Bizar, nooit echt bij stilgestaan. Ik heb nooit genoeg tijd om echt een keer terug te keren elke keer als iets niet past! En niet alleen dat, kans is groot dat ik het gewoon niet leuk vind eenmaal ik het aanheb. Dus qua kleding, de enige zaken die ik zou kopen als ik ze niet kan passen zijn sokken en ondergoed en daar blijft het dan bij.
Het werpt idd een drempel op om iets te kopen zonder dat je het hebt kunnen passen.
Passen vind ik erg belangrijk, toch durf ik het bij de HEMA en slaag ik ook meestal wel!
Ga je dan gewoon tussen de rekken staan Ilse?