kraanwater horeca

Kraanwater in de horeca, waarom doen ze daar zo moeilijk over? Toch blijkt het één van de grootste ergernissen tijdens een gezellig etentje, als je voor het glas water dat je bestelt moet betalen. Of dat je een flesje Spa blauw krijgt in plaats van kraanwater. Maar waarom krijg je in Nederland niet gewoon, zoals in ongeveer elk land ter wereld, een karafje water op tafel als je een restaurant bezoekt? En wordt een glas kraanwater in het ene restaurant in rekening gebracht en in het andere niet?

Kraanwater hoeft niet gratis

Je zit samen op een terras, bestelt twee cappuccino en twee maaltijdsalades en vraagt daarbij om een glas kraanwater. Vervolgens komt de serveerster en in ons geval de ober met 2 flesjes Spa blauw waarvoor ik 2,20 per flesje moet betalen. Ik heb er niets van gezegd, in de horeca is men namelijk niet verplicht om (gratis) kraanwater te schenken, maar ik vond het wel raar. Temeer omdat er vooraf niet werd gezegd dat zij geen kraanwater schenken.

Het heeft er dus vooral mee te maken of de betreffende ondernemer bereid is kraanwater te schenken. Vanuit commercieel oogpunt gezien snap ik dat, aan drankjes wordt namelijk veel verdiend. Maar je zou ook voor een glas water een kleine vergoeding kunnen vragen. Want kraanwater is natuurlijk niet gratis, dat weet ik ook wel.

kraanwater horeca

Voordelen van gratis kraanwater in de horeca

Toch heeft het serveren van gratis kraanwater in de horeca ook voordelen, zowel voor de horecaonderneming als voor de klanten en het milieu.

  1. Te beginnen bij de klanttevredenheid. Klanten waarderen het wanneer ze gratis kraanwater kunnen krijgen tijdens hun restaurantbezoek. Het biedt hen een gezonde en betaalbare drankoptie, wat hun algehele tevredenheid en loyaliteit aan het restaurant kan vergroten.
  2. Daarnaast is het aanbieden van kraanwater vaak veel goedkoper dan het serveren van gebotteld water. Hierdoor kunnen horecaondernemingen kosten besparen op inkoop en voorraadbeheer.
  3. Kraanwater is duurzaam. Want gewoon water te serveren in plaats van gebotteld water, vermijdt een horecaonderneming de productie, verpakking en transport van plastic flessen. Dit vermindert de ecologische voetafdruk van het restaurant en draagt bij aan duurzaamheid.
  4. En als laatste laten horecaondernemingen die gratis kraanwater aanbieden, zien dat ze milieubewust en klantgericht zijn. Dit kan hun imago verbeteren en hen onderscheiden van concurrenten die alleen gebotteld water aanbieden.

Daarnaast is het handig om duidelijk te communiceren naar klanten dat gratis kraanwater beschikbaar is, bijvoorbeeld door het op te nemen in het menu of op een bord bij de ingang.

Gratis gekoeld water voor de dorst

Gelukkig komen er steeds meer bedrijven die wel gratis water aanbieden. Want zo zat ik samen met mijn dochter op een snikhete woensdag in juli op het terras bij Hartje Zwolle. We bestelden een paar heerlijke broodjes, een ijsthee en een tonic. Toen onze gerechtjes en de drankjes geserveerd werden vertelde de serveerster dat als we nog meer dorst hadden we best een glaasje (gekoeld) water mochten tappen.

Het was me tot dat moment nog niet opgevallen, maar achter ons tafeltje stonden een grote pot water met ijsklontjes, citroen, munt en komkommer én van die leuke kleine Franse glaasjes uitnodigend op ons te wachten. Het gekoelde water met deze heerlijke ingrediënten was erg dorstlessend. En het zag er eg leuk uit, net zoals die heerlijke huisgemaakte gerechtjes die ze daar serveerden.

Zo kan het dus ook!

Ik wil hier mee zeggen dat wanneer je gratis (kraan) water aanbiedt aan je gasten, en het doet op een leuke manier, de kans groot is dat dit je positieve publiciteit oplevert. Dat je gasten daarvoor terugkomen, op een warme zomerdag. Voor die heerlijke kleine broodjes en zeker ook voor dat heerlijke water. Waarvan je gewoon een glaasje mag nemen. Gratis, helemaal voor niets.

Ben jij bereid om in de horeca te betalen voor een glas kraanwater? 

Gerelateerde berichten

11 gedachten over “Kraanwater in de horeca

  1. Dat is een bijzonder goed idee. Ik zou ook nooit om kraanwater vragen als ik verder niet veel bestel. Maar meestal is eht iets van koffie met wat erbij. Dan is een klein glaasje water toch niet te veel gevraagd.

  2. Ja eigenlijk wel, ook al vind ik het best irritant. Maar ik zit daar, en maak gebruik van hun faciliteiten, dus tsja. Dan moet ik wel betalen voor simpel water als zij dat willen. Maar als ze het gratis aanbieden stijgen ze wel meteen enorm in mijn achting en waardering.

  3. Ik ben ook vóór karafjes met kraanwater op tafel, ik vind dat in het buitenland zo fijn. Zeker omdat ik de prijzen van water, een eerste levensbehoefte, vaak belachelijk duur vind!

  4. Ik vind persoonlijk dat een glaasje kraanwater of klein karafje gewoon gratis geleverd zou mogen worden. Je doet toch al een bestelling met vaak een gerecht of een broodje, dan zou water daar best nog bij kunnen ;). En leuk opgelost in zo’n mooie tap, ziet er mooi uit!

  5. Tja, er is voor beide kanten iets te zeggen: ik betaal er ook liever niet voor, maar ze zouden aan een drankje voor mij ook niets verdienen dan want ik drink het liefst alleen water.

  6. Ik ervaar het als een extra stukje service. Ik zie steeds bij meer tentjes dat er een kan water staat of iets soortgelijks. Kleine moeite.

  7. Betalen voor kraanwater bij een bestelling (maaltijd, wijntje, koffie met gebak etc.) vind ik irritant, daar zal ik niet snel terugkomen. Ergens neerploffen en alleen water vragen, dan gebruik je de accommodatie en spullen plus er wordt voor je gewerkt, dan is het logisch dat je daarvoor moet betalen.
    In Haarlem (Browny en Downy) kregen we laatst bij het kopje koffie een glaasje water, een stukje koek en zelfs een glaasje slagroom. Goedkoper dan alleen koffie in Amsterdam! Een ware traktatie. Daar kom ik zeker terug!

    1. Helemaal mee eens Gea. Een glas kraanwater serveren bij een bestelling ervaar ik als een extra stukje service.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.