Onder-de-Loep-de-Swapfiets

Dit keer neem ik de Swapfiets “onder de loep” . Deze super hippe omafiets met opvallende blauwe voorband, verovert niet alleen de studentensteden. In bijna heel Nederland zie je ze tegenwoordig.

Wat is er zo is leuk aan deze fiets en wat moet je ervoor betalen? Ik zoek het voor je uit. Maar ook of de website gebruiksvriendelijk is en of je met een Swapfiets voordeliger uit bent dan wanneer je een tweedehandsje op Marktplaats koopt.

Wat is een Swapfiets?

Swapfiets is een  robuuste omafiets met terugtraprem met een Iconische blauwe voorband. De fiets is voorzien van een stevig slot (dubbel slot van Axa), de wielen hebben een dubbel gezekerde wand en de verlichting werkt altijd. Zelfs zonder batterijen.

Voor deze retro fiets betaal je per maand 16,–.  En krijg voor die prijs krijg je een fiets die altijd werkt. Gaat er toch iets stuk, dan komen de mensen van Swapfiets de fiets repareren of omwisselen voor een werkend exemplaar. Je hebt dus een abonnement op een fiets die altijd werkt.

In tegenstelling tot leasen, wordt geen aanbetaling, rente of afschrijvingskosten berekend. Daarnaast is kun je het abonnement maandelijks opzeggen en zijn de kosten vast en overzichtelijk.

Welke fietsen zijn er?

De Swapfiets is er in 3 verschillende uitvoeringen:

  • De Original:  een robuuste omafiets met terugtraprem. Uitgevoerd in de kleuren blauw, zwart, grijs, oranje en rood. Daarnaast is de fiets in verschillende maten, dus op basis van jouw lengte krijg je een geschikte fiets.

  • Deluxe 7: is een luxe fiets met 7 versnellingen, een terugtraprem en handrem, dubbel slot van Axa, wielen met dubbel gezekerde wand en voorzien van goede verlichting.

  • Swapfiets Power 7: dit is een e-bike met 7 versnellingen en handremmen. Dit model is niet in iedere stad verkrijgbaar.

Hoe is het concept ontstaan

Het idee van de Swapfiets is ontstaan bij een groepje vrienden dat via Marktplaats een aantal fietsen kocht, die zij zelf opknapten en aanboden als de eerste versies van de Swapfiets.

Tegenwoordig werken de ondernemers samen met fietsbedrijf Union en heeft het bedrijf 600 medewerkers in dienst. En overschreed het aantal gebruikers de grens van 40.000 Swap-fietsgebruikers, verspreid over veel Nederlandse steden en sinds kort ook België en Duitsland.

Je kunt een Swapfiets herkennen doordat op alle fietsen  een iconische blauwe voorband is gemonteerd. Zo blijft het altijd duidelijk welke fietsen van Swapfiets zijn en wie er allemaal bij de familie horen.

Dit is wat ze beloven:

  • Je Swapfiets werkt altijd. En als je Swapfiets stuk is, zorgen we dat er binnen 1 dag een werkende bij jou thuis staat.
  • Levenslange garantie: Zolang je abonnement loopt, zorgen wij voor het onderhoud van je Swapfiets en maken wij alles wat stuk is.
  • Te gekke service: We zijn bereikbaar tussen 08:00 en 22:00 en we garanderen top service.

Voor en nadelen van een Swapfiets

Als ik onze dochter hoor dan zijn er alleen maar voordelen. Ze kon er zo 7 bedenken:

  1. Als je je hebt aangemeld komen zij de fiets  bij je thuis afleveren. Maar ook op je werk, of waar je je ook bent;
  2. Je kunt zelf kiezen welke kleur je wilt;
  3. Er is een voordelig tarief voor studenten;
  4. Is de fiets stuk dan komt Swapfiets hem repareren of je krijgt een andere;
  5. De fiets  rijdt lekker;
  6. Er zit altijd een rekje op waar je heel gemakkelijk met een paar tyraps een boodschappenkratje op vastmaakt;
  7. Je hoeft nooit meer naar de fietsenmaker en dat scheelt weer in de kosten.

Toch zie ik ook een paar minpunten:

  • Als student betaal je 12,– per maand. Maar anderen betalen 16,– per maand. Dat is meer dan wanneer je een tweedehandsje koopt.
  • De fiets heeft geen bagagedrager. Je kunt dus geen tas achterop binden. Voordeel is dat je nooit iemand achterop mee hoeft te nemen.
  • Je kunt de Swapfiets alleen in je (eigen) stad gebruiken. Dus als je een fietstochtje maakt en de bebouwde kom gaat verlaten hou er dan rekening mee dat je bij fietspech geen beroep kunt doen op de Swapfietsservice.
  • Ook een Swapfiets kan gestolen worden. En dan moet je hem wel betalen!
De Swapfiets 2
Foto: Fenna van Wees | @Fjunst

Wat vinden anderen ervan?

Op de website Trustpilot variëren de meningen. De service van swapfiets vindt iedereen oké. Maar sommigen vinden de fietsen van slechte kwaliteit. Ook dat de prijs onlangs is verhoogd vinden mensen een minpunt. En vinden dat de bovengrens wel is bereikt.

Op Facebook moppert men over het feit dat Swapfiets de druk niet aankan en dat de levertijd langer is dan wordt beloofd. Ook wordt gemeld dat iemand zijn/haar fiets heeft aangereden waardoor het voorspatbord vervangen moet worden. De fiets wordt  geswapt en de nieuwe fiets klaargemaakt. Maar omdat deze spatbordschade niet onder ‘normaal gebruik’ valt wordt er 6,50 in rekening gebracht.

Swapfiets vs tweedehands fiets

Zo te zien winnen de voordelen het van de nadelen. Maar ben je nou voordeliger uit met een Swapfiets? Of kun je beter een goede tweedehands kopen? Even een rekensommetje:

Swapfiets

  • Voor een Swapfiets (student) betaal je 12,– per maand. Dat is  dus 144,– per jaar.
  • Krijg je pech dan wordt de fiets gerepareerd of krijg je een vervangend model.
  • De fietsen zijn allemaal hetzelfde, dus je weet altijd wat je krijgt. Misschien alleen een andere kleur.
  • Als je fiets wordt gestolen en je kunt aantonen dat hij op dubbel slot stond dan zijn de kosten 40,– euro. Is dat niet het geval dan betaal je 100,–. Ben je de sleutel kwijt of stond je fiets helemaal niet op slot dan betaal je 350 euro.
swapfiets 3
Foto: Fenna van Wees | @Fjunst

Tweedehandsfiets

  • Kies je voor een tweedehandsfiets, dan betaal je op Marktplaats ongeveer tussen de 50,– en 75,–.
  • Vaak weet je dan niet wie de vorige (rechtmatige) eigenaar is geweest en hoe snel je onderhoud moet plegen.
  • Daarnaast moet je vaak naast het gewone slot nog een kettingslot aanschaffen. In de meeste gevallen zit die er niet bij. Een goed slot kost toch gauw 30,– euro
  • Krijg je een lekke band of heb je andere mankementen aan je fiets dan zijn de kosten van de fietsenmaker rond de 50,–. In het duurste geval ben je 125,– euro kwijt.

Uit deze snelle rekensom concludeer ik dat je per jaar met een Swapfiets duurder uit bent. Maar stel dat je een tweedehands fiets koopt en hij wordt gestolen? Dan zul je weer een andere fiets moeten kopen. En is het maar de vraag of je weer zo’n fijne fiets voor dezelfde prijs op de kop kan tikken.

Conclusie

Ik vind het een leuke uitvinding: die Swapfiets. En ik denk dat veel mensen dat met mij eens zijn, want je ziet ze heel veel in de (grote) steden. Misschien dat je per jaar met een Swapfiets duurder uit bent. Maar voor die prijs heb wel fijne fiets die altijd voor je klaar staat en geen onderhoud nodig heeft.

Heb jij een Swapfiets? En wat vind je ervan?

Gerelateerde berichten

10 gedachten over “Onder de loep: Swapfiets

  1. Yay! Nu is eindelijk het mysterie van de blue bands opgelost. Ik zie ze inderdaad heel vaak. Handig voor expats lijkt mij. Ik zou het zelf niet doen aangezien mijn fiets best vaak gestolen is in het verleden en dan wordt dit een dure grap. Ik vind het wel een topidee.

  2. Het idee vind ik slim bedacht, maar ik zou als student zijnde het wel prijzig vinden, dan zou ik liever een fiets kopen via marktplaats of een fietsenwinkel. Want hoevaak is je fiets nu stuk? Bij mij niet vaak en ik rij er wel heel veel op. Bij het oord swap dacht ik eerder aan een fiets die je kan huren ( je ziet ze wel in grote steden in andere landen, dat je een bedrag betaald en de fiets kan je huren voor een dag) en dus steeds door een ander gebruikt worden ?

  3. Ik heb geen swapfiets en twijfel een beetje over het concept. Uiteindelijk is het toch een formule om geld te verdienen. Ik denk dat je met een tweedehands fiets goedkoper uit bent. Zeker als je een band zelf kunt repareren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.